مجلسی با اشاره به انتشار تصویری از سفرای انگلیس و روسیه:

این عکس صرفا جنبه یادآوری دارد/ بی‌احترامی نسبت به ایران رخ نداده است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: انتشار تصویری از سفرای انگلیس و روسیه یادآور پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم است و این کشورها از این طریق هیچ‌گونه نیتی بر ضد ایران ندارند.
تصویر این عکس صرفا جنبه یادآوری دارد/ بی‌احترامی نسبت به ایران رخ نداده است

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص انتشار عکس پرحاشیه سفیران انگلیس و روسیه در تهران مشابه عکس معروف در خلال جنگ جهانی دوم به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: این تصویر یادآور روزهای با افتخار برای کشور ما است. زیرا ایران در شمار متفقین به جنگ جهانی دوم پیوست و با آلمان اعلان جنگ داد. به همین مناسبت روسای کشورهای درگیر جنگ به ایران آمدند و در سفارت روسیه دیداری میان چرچیل، استالین و روزولت رخ داد و آن عکس ثبت شد.

مجلسی تصریح کرد: سفیر انگلیس به تازگی به ایران آمده است. وظیفه وی علاوه بر ایجاد و مدیریت روابط میان ایران و انگلیس، ارتباط با سایر کشورها است، به همین دلیل به دیدار سفیر روسیه رفت و به صورت خصوصی یک عکس یادگاری نیز گرفته شده که یادآور دوران جالب و پر افتخار جنگ جهانی است که میلیون‌ها نفر شهید شدند.

وی افزود: دو دیپلمات در دورانی که میان کشورها کدورت ایجاد می‌شود؛ با این یادآوری‌ها آن را کاهش می‌دهند. این تصویر صرفا به این دو کشور مربوط است و به دیگران ارتباطی ندارد. ایرانی‌ها در جنگ جهانی دوم به عنوان پل پیروزی برای حمل کشتی‌ها و کالاها تبدیل شدند و به پیروزی متفقین کمک کردند؛ بنابراین این تصویر یادآور سهم ایران در این پیروزی بزرگ بر علیه فاشیست، نازیسم و جنایت‌های هیتلر است.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: به دنبال جریان ایجاد شده برای این تصویر در ایران، سفرای روسیه و انگلیس دعوت شدند و به آنها گفته شده است که این موضوع سبب تکدر خاطر برخی در داخل ایران شده است.

مجلسی تصریح کرد: عقده‌های حقارت موجب می‌شود، مردمی که دچار افسردگی و ناراحتی هستند، زودرنج شوند و هر موضوعی را به خود مربوط بدانند. در حالی که انتشار این عکس صرفا یادآوری است و فحاشی و یا بی‌احترامی به ایران نیست. آمریکا نقش اصلی را در پیروزی متفقین طی جنگ جهانی دوم داشت و اکنون صندلی این کشور خالی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: امکان ندارد سایر کشورها برای انجام کارها از ایران اجازه گیرند و یا طبق دلخواه ما رفتار کنند.

331741